انواع تمپر چیست؟

تمپر قهوه



حتما شنیده اید که باید قهوه را در پرتافیلتر تمپ یا فشرده سازی کرد با استفاده از ابزارهای تمپر و لولر، فرقی هم نمیکند برای مشتری قهوه آماده می کنید با برای خودتان. تمپر وسیله ‌ای است کوچک از جنس پلاستیک، استیل ضد زنگ، چوب یا ترکیبی از این متریال ها با یکدیگر. اندازه قطر پرتافیلتر بستگی به نوع دستگاه‎ اسپرسو ساز دارد اما معمولا به ۳ سایز ۵۱، ۵۳ و ۵۸ دسته بندی می شوند. و اندازه تمپر باید با اندازه پرتافیلتر و هدگروپ دستگاه یکی باشد.

علاوه بر سایز، تمپرها مدل های مختلفی دارند که انتخاب هرکدام کاملا سلیقه ای صورت می گیرد. اما با اینکه این انتخاب سلیقه ای است باید با آگاهی انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. تمپر ظاهری تقریبا شبیه به گوشت کوب دارد اما با کاربردی متفاوت. این وسیله هم از مدل دسته گوناگون است و هم از نوع صفحه مسطح، به شکل های مختلفی تولید می شود. رایج ترین تمپر دستگاه های اسپرسو ساز شامل موارد زیر هستند.

تمپر سطح تخت، رویه شیاردار، سطح محدب، نیمه محدب. همچنین نوع جنس انتهای تمپر هم متفاوت است مانند نوع جنس دسته. جنس دسته و سطح تمپر هم به ‌اندازه نوع سطح انتهای آن مهم می باشد. جنس دسته و جنس سطح ها معمولا از جنس پلاستیک محکم، فلز یا چوب می باشد. همچنین برخی از مدل های دسته فلزی متحرک هستند و تقریبا فشار مناسبی به سطح قهوه وارد می کنند.

علاوه بر این، از آنجایی که ذرات قهوه در برخورد با آب پرفشار امکان جابه جایی زیادی دارند، ممکن است در زمان عصاره گیری، پودر قهوه و آب جوش از پرتافیلتر خارج شود. این موضوع هم به دستگاه آسیب وارد میکند و هم کثیفی زیادی به بار می آورد. پس فراموش نکنید حتما قهوه را در پرتافیلتر تمپ کنید.

source: انواع تمپر چیست؟

Comments

Popular posts from this blog

قیمت اسپرسو ساز صنعتی

بهترین ترازوی دیجیتال چیست؟

چایی یا قهوه؟